Bali: dag 14 - Snorkelen bij Nusa Penida

18 juli 2022 - Nusa Penida, Indonesië

Snorkelen, dat betekent vroeg opstaan. Deze reis was er geen om uit te slapen. Half zeven pikken ze ons op als alles goed gaat. Ik heb enkel een Whatsappje met een afspraak 😅. Het hotel voorziet ons van een ‘breakfast-to-go’ want het restaurant is nog niet open.
Jawel, half zeven is er iemand om ons op te pikken. We rijden terug naar Sanur. Daar koopt de chauffeur tickets voor de speedboot naar Nusa Penida. Hij wil nog even een foto van ons voor we aan boord gaan. Dit is het plaatselijke track and trace systeem.
Amai, als al dat volk hier mee gaat snorkelen 😳. De meesten hebben bagage bij, dus laat ons hopen van niet. Personeel van de boot dragen alle koffers en rugzakken op hun schouders door het water naar de boot. Dat zie ik bij ons niet gebeuren.
Voor we aan boord mogen, moeten we onze schoenen (sleffers) in een grote box leggen. Er mag geen schoeisel aan boord. Na een 45 minuten met de speedboot komen we aan bij het eiland. Hier is het oceaan, die is duidelijk wilder dan de Bali zee bij Permutran. Moet ik hier seffens echt inspringen?!
Het track-and-trace systeem werkt. De man op het strand met het bordje ‘Krista’ herkent ons meteen! Hij laat de kleinere speedboot komen om naar de snorkelplaatsen te varen. Grappig en efficiënt.
Het is weer een boot voor ons alleen. We borden over de oceaan naar Manta Bay. Met wat geluk zien we hier manta’s. Geluk gaan we nodig hebben, want het is niet echt het seizoen. In deze baai komen manta’s naar boven om zich te laten reinigen. Kleine visjes eten de algen op die zich op hun huid hebben vastgehecht.
We zijn hier niet alleen. En aan de kreten te horen is er een manta. Onze schipper hoort even bij zijn collega’s of het klopt. Ja hoor! Er is een manta. We haasten ons het water in. Dat betekent niet nadenken en springen. Brrr, veel kouder water dan bij Menjangan. En dan zien we hem (of haar?). Wat een prachtig beest. Minstens twee meter groot dat sierlijk rondfladdert in de baai. Zwemt gewoon tussen al de string-bikini- en surfvissen. En heel bijzonder gevoel als hij gewoon letterlijk onder me door zwemt. Ik moet moeite doen op hem niet aan te raken. Ja, zo’n ‘zee-flap-flap’, het is bijzonder. Na een kwartier is onze missie dus al geslaagd.
Terug de boot in en naar de volgende spot. Vooral mooie koralen en kleine vissen zien we hier. De oceaan is toch wel wat gevaarlijker om te snorkelen. Er is duidelijk meer stroming, we blijven goed bij elkaar. Het koraal is hier inderdaad prachtig. Die kleuren! Een onderwatertuin vol met bloemen en kleurrijke inwoners. Wat een privilege om dit te kunnen zien.
De derde spot heeft nog mooiere koralen. Hier moeten we ons gewoon laten meedrijven met de stroming. Die is echter zo snel, dat we met moeite alles gezien krijgen 😅.
Terug aan het strand heeft de track and trace weer zijn werk gedaan. De volgende chauffeur staat ons alweer op te wachten. Hij laat ons even douchen bij mensen thuis. Die zijn hier allemaal zo gastvrij!
We doen wat site seeing op het eiland. Ook hier is het zeer mooi, maar toch anders dan Bali. Minder paradijselijk.
We stoppen bij een warung voor de lunch. Lekker pittig.
We nemen de speedboot van half 2 terug naar Sanur. Opnieuw staat er een chauffeur op ons te wachten. Allemaal prima geregeld met een paar whatsappjes. Op Balinezen kan je rekenen!

De rest van de dag gaan we naar het strand van Seminyak. Mooi strand, maar niet zo heel veel te beleven.Â