Bali: dag 9 - Mason elephant park

13 juli 2022 - Kuta, Indonesië

Olifanten komen niet in het wild voor in Bali. Het park dat we gaan bezoeken vangt olifanten op uit Sumatra. Door de droogte in Sumatra hebben de olifanten er geen eten meer en dreigen ze uit te sterven tegen 2030. Daarom worden er olifanten geëxporteerd naar Bali om ze hier een beter leven te geven en te zorgen dat hun soort blijft bestaan.
Bij de ingang van het park is het duidelijk dat dit park druk bezocht wordt. Zij zijn vooral fier op alle belangrijke of invloedrijke bezoekers. De foto's van hen hangen talrijk bij de ingang te pronken. Van artiesten, presidenten, voetballers tot koninklijke gasten.
Eénmaal in het park is het duidelijk waarom ze hier allemaal kwamen. De tuin van het park is ontworpen door tuinarchitecten die goed zijn in hun vak. Prachtig park om door te wandelen. Je kan er zelfs logeren in een soort van lodges.
Het belangrijkste zijn natuurlijk de olifanten. Elke olifant heeft zijn persoonlijke verzorger die met veel liefde en geduld omgaan met hun dieren. Ze werken hier niet met straffen of zo'n pijnlijke haak. Wat ook onmiddellijk opvalt als je de dieren ziet. Ze zien er allemaal gelukkig uit. Ze krijgen hun dagelijkse wandeling van 8 km. Is niet dezelfde als in het wild (in het wild leggen ze dagelijks 20 km af), maar toch al behoorlijk wat beweging. 2 keer per dag krijgen ze een bad in één van de verschillende badplaatsen. We zagen een olifant er zich geweldig in amuseren.
Uiteraard voorzien ze voor de toeristen voldoende activiteiten om geld in het bakje te brengen. Van wandelingen, wassen en baden tot schilderen met de dieren. Maar ook dit allemaal met respect voor de dieren.
In de toegangsprijs zit ook een lunch inbegrepen. Het grote restaurant zit nog niet voor een vierde vol. Ook hier merk je duidelijk de sporen van de corona pandemie. Te weinig volk om rendabel te zijn. Vanaf augustus zouden er meer boekingen zijn. We kruisen mee onze vingers voor dit park. Het doet echt wel goed werk.