Bali: dag 13 - Via rijstterassen, een grote vleermuis, Tanah Lot en Taman Ayun tempel naar Seminyak

18 juli 2022 - Seminyak, Indonesië

De grote verplaatsingen maken we telkens met belooft hij nog wat verse snacks op de markt voor ons te kopen. We waren dan ook verbaasd als er een andere chauffeur opduikt. De onze stond in panne. Zo jammer. Ook geen verse snacks, maar dat niet erg. We hebben er nog heel wat gezien we veel gratis meegekregen hebben.
Ook onze vast gids is er weer. Hij woont in Pemuteran. Fijne kerel, maar hij mist toch wel wat ervaring vinden we. We hebben een rit van 4 uur voor de boeg.

De eerste stop is bij het ‘main Rice terras’. Het is inderdaad heel mooi want het beslaat de hele vallei, rondom rond. Gelukkig hebben we al een toffe hike in de rijstterrassen gedaan want hier is het kijken langs de rand. Het is middag dus drinken we hier nog iets. We hadden uitgebreid ontbijt en veel snacks, lunch slaan we over. Wanneer ik de drone ga halen uit de wagen, schrik ik me een ongeluk. Er hangt een joekel van een vleermuis gewoon aan een struik. Hij is wakker maar kan overdag niet vliegen. Enerzijds een beangstigend maar anderzijds een prachtig dier. Ik had geen idee dat deze dieren zo groot konden zijn.

Volgende halte is de Tanah Lot tempel. Ook weer een openbare tempel waar heel veel volks op af komt. Enerzijds toeristen, anderzijds hindoes voor hun ceremonies. Deze tempel staat in de zee. Enkel met laag water kan je er geraken. Hele families staan klaar op de oversteek te maken zodra het water zakt. Bijzonder wat deze mensen allemaal doen voor hun geloof.
De tempel wordt ‘bewaakt’ door zeeslangen. Ze zitten in de grotten rond de tempel. Ze zijn zeer dodelijk. Bij een beer binnen je Bonne de 5 minuten dood. Gelukkig gebeurd dit echt heel zelden.

Laatste tempel van deze reis is de Talan Ayun tempel. We hebben ze nu ondertussen wel gezien, die tempels. Eentje kan er nog net bij. Het is een Koninklijke tempel van de 17e eeuw. Enkel afstammelingen van dit koninkrijk mogen hier bidden. Onze gids is er eentje van. Hij maakt er geregeld gebruik van, maar vandaag niet. Het is een mooi onderhouden soort van park/museum.  We blijven hier niet al te lang.

Onderweg neem ik contacteer de chauffeur die ons oppikte aan de luchthaven bij onze aankomst. Na wat afdingen, regelt hij tegen een goeie prijs nog een snorkeltocht naar Nusa Penida. Het snorkelen bij Menjangan was zo mooi dat we hier ook nog wel willen gaan. Met wat geluk kunnen we daar manta’s zien.

Seminyak is een pak drukker dan Pemuteran. Dat is weer even wennen.
Het hotel is hier ook weer pickobello in orde.
We gaan naar Seminyak square voor het  avondeten. Het is echt wel druk. We moeten even zoeken naar een plaatsje voor 5. We vinden een heerlijk grill rest met verse zeevruchten. Eindelijk kunnen we onze geliefde king prawns eten. Heerlijk.