Bali: dag 10 - Loewak koffie, Tambligan lake, Ulundanu tempel bij het Beratan meer en Pemuteran

14 juli 2022 - Pemuteran, Indonesië

Onderweg naar Pemuteran zorgt onze gids er voor dat we nog een paar specialiteiten op van Bali kunnen proeven. Eerst stopt hij bij een koffieplantage. Naast ‘gewone’ koffie arabica en robusta hebben ze ook loewak koffie. Deze wordt gemaakt nadat de chivet kat haar sappen op de bonen heeft laten inwerken. Naast koffie hebben ze nog een heleboel andere interessante planten. Vanille, kaneelboom, nootmuskaat, paksoi, kurkuma, mangosteen enzovoort. Ze mengen hun koffie met allerlei smaken. Vanille, kokos, ginseng. Het ene wat lekkerder dan het andere. De loewak koffie was bijzonder. Nogal bitter. Wel lekker.

De volgende halte was de publieke tempel van Ulundanu. Heel mooi aangelegde tempel. Uiteraard was ook hier een ceremonie. Deze keer voor de ziel van een overledene, die ze na crematie naar alle publieke tempels moeten brengen.

Aardbeien groeien niet enkel in België. Ook in Bali zijn er hele velden van. We willen nog graag dragonfruit en jackfruit proeven. Dus stopt de chauffeur bij een plaatselijk frietkraam. Jackfruit is momenteel niet verkrijgbaar. Niet het juiste seizoen. Jammer. De verkopers laten ons wel van alles wat ze verkopen proeven. Ongelofelijk. We kopen een hele mand van al dat lekkers. Als beloning krijgen we er nog een volle mand gratis bij. Ongelofelijk. In ruil wil de verkoopster wel graag op de foto.

Laatste halte voor Permuteran is het tweelingenmeer. We kiezen om ze van bovenaf te bekijken. In

Permuteran blijken we het hele (kleinschalige) hotel voor ons alleen te hebben. Heel vriendelijke ontvangst. Ons bed is heel persoonlijk gedekt. ‘s Avonds krijgen we het avondeten samen met een Balinese dans aangeboden.